Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Gratis checklist sollicitatiegesprek voeren

11-8-2015

U verzorgt zelf de werving van nieuwe medewerkers en voert dus hoogstwaarschijnlijk ook zelf de sollicitatiegesprekken. Het voeren van sollicitatiegesprekken lijkt misschien lastig, maar het valt eigenlijk wel mee. Als u zich maar goed voorbereidt en weet wat u aan de kandidaten wilt vragen.

Om ervoor te zorgen dat u de juiste vragen stelt, hebben wij een checklist met tips en voorbeeldvragen opgesteld. Hieronder de belangrijkste punten uit de checklist. Uiteraard kunt u deze ook gratis en vrijblijvend downloaden.

Voordat u begint:

Denk eens na over wat u van de medewerker verwacht. Bijvoorbeeld:

  • Waarin onderscheidt een topper zich van een gemiddelde medewerker?
  • Welke kritieke momenten komen voor in de functie en welke competenties moet de medewerker bezitten om hiermee om te kunnen gaan? Voorbeelden van competenties zijn: stressbestendigheid, nauwkeurigheid, inlevingsvermogen, klantgerichtheid, analytisch vermogen, luisteren en organiseren.
  • Het gesprek openen:

Breek het ijs aan het begin van het gesprek, dit helpt uw sollicitant om zich beter op zijn gemakt te voelen.

Verder:

  • Stelt u uzelf en eventuele collega's die het gesprek bijwonen voor
  • Stimuleer de kandidaat om vragen te stellen tijdens het gesprek
  • Licht de opbouw van het gesprek toe 

Tijdens het gesprek:

Het is gebruikelijk om de kandidaat zijn/haar CV te laten toelichten. Vragen die u hierbij kunt stellen zijn:

  • Waarom heeft u die opleiding gekozen?
  • Waarom heeft u die opleiding niet afgemaakt?
  • U heeft een gat in uw CV. Wat heeft u in de tussentijd gedaan?
  • Hoe komt het dat u zo regelmatig van baan wisselt? 
Deel dit artikel