Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Technologie biedt kansen voor de flexbranche

14-7-2016
Technologische ontwikkelingen leiden niet alleen tot banenverlies maar ook tot meer behoefte aan flexibilteit. Dat  staat in het ING-rapport Mens en Machine in de flexbranche. Technologie biedt dus kansen voor de flexbranche. Vooral in het segment van de (hoger opgeleide) professionals.

Ook beslissers in de flexbranche (flexondernemers) zien technologie vaak als bedreiging, zo stelt het rapport. Door vraag- en aanbodmarktplaatsen als Über en Airbnb zien zij hun rol onder druk staan. Daar staat tegenover dat zij verwachten dat 'iets menselijks' toegevoegde waarde houdt.

 

Banenverlies of banengroei?

De OESO verwacht in Nederland 10% bruto banenverlies door automatisering. Vooral lager opgeleiden lopen het risico dat hun werk door automatisering verdwijnt. Dit betekent dat vooral flexbedrijven die zich richten op generalistische segmenten dit zullen merken. In specialistische en segment voor professionals creëert technoligie daarentegen juist ook weer banen. Per saldo is de verwachting dat de banengroei door technologische ontwikkelingen blijvend hoger zal zijn voor hoger opgeleiden.

 

Grotere flexibele schil

Het ING-rapport stelt dat de flexibele schil voor de opvang van pieken en dalen in vraag naar arbeid – die sowieso als groeit – nog sterker kan groeien door technologische ontwikkelingen. Dankzij de technologie zouden meer bedrijven plotseling stevig gaan groeien of juist, door disruptie, noodgedwongen moeten afschalen. De exponentiële organisaties van de toekomst zijn flexibele organisaties.

 

Het rapport stelt echter ook dat door technologie de vraag naar flexibele arbeid toeneemt. Er wordt meer flexibiliteit en vaardigheden van medewerkers geëist en de personeelsbehoefte wordt meer onvoorspelbaar. Er moet vaker een match worden gemaakt en dat matchen wordt lastiger. Kansen voor flexbureaus dus.

 

Ook in de industrie, zakelijke dienstverlening en zorg zal technologie veel impact hebben. Maar het biedt ook kansen voor flexbedrijven, doordat het vinden van mensen met de juiste competenties en nieuwe vaardigheden moeilijker wordt. Want technologie vraagt steeds nieuwe competenties. HR-managers verwachten dat door de technologie binnen 5 jaar voor het uitvoeren van een baan gemiddeld een derde aan nieuwe competenties nodig zijn. HR-managers weten echter niet precies wat voor mensen ze wanneer nodig hebben. Die onvoorspelbaarheid betekent dat flexbedrijven toegevoegde waarde kunnen bieden, mits zij mensen met de juiste competenties beschikbaar hebben op het moment dat die nodig zijn. Die behoefte aan 'competentieflexibiliteit' neemt toe door technologie, zo stelt het rapport.

 

Bron: Flexmarkt

 

Deel dit artikel