Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Tien redenen waarom talentvolle medewerkers uw organisatie verlaten

12-9-2013

Weinig zaken in het bedrijfsleven zijn zo duur en vervelend als het onverwachte vertrek van één van je meest talentvolle medewerkers. Toch hebben veel bedrijven moeite met het behouden van hun top talent. In dit artikel worden tien redenen benoemd waardoor talent een organisatie verlaat. Deze gegevens zijn gebaseerd op een Amerikaans onderzoek waarvan de resultaten eerder gepubliceerd werden op Forbes.com.
 

Hoewel deze cijfers door managers vaak onterecht in twijfel worden getrokken, is dit wat medewerkers zeggen als ze worden geïnterviewd over hun werk:

  • Meer dan 30% is van mening dat ze binnen 12 maanden ergens anders zullen werken;
  • Meer dan 40% respecteert hun leidinggevende niet;
  • Meer dan 50% zegt dat ze andere normen en waarden hebben dan hun werkgever;
  • Meer dan 60% heeft het gevoel dat er onvoldoende rekening met hun persoonlijke carrièredoelen wordt gehouden;
  • Meer dan 70% heeft niet het gevoel gewaardeerd te worden door hun werkgever.

I Quit
 

Er is een oud gezegde dat luidt; werknemers verlaten geen bedrijven, maar managers. Dus voor alle managers die denken alles onder controle te hebben; het is tijd om te herevalueren.
 

In de basis is het behouden van talent eigenlijk heel simpel. Medewerkers die worden uitgedaagd, betrokken, gewaardeerd en beloond blijven langer, zijn zelden ziek, werken hard en presteren op hoog niveau. Maar geef je aan één van deze belangrijke criteria te weinig aandacht, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de medewerker de organisatie zal verlaten. Wees dus gewaarschuwd.
 

Hieronder tien van de belangrijkste redenen waarom talent uiteindelijk uw organisatie zal verlaten:

  • U geeft de medewerker onvoldoende uitdaging;
  • U stimuleert het doorontwikkelen van het aanwezige talent niet;
  • U staat niet open voor goede ideeën van de medewerker;
  • U toont onvoldoende betrokkenheid bij het persoonlijke wel en wee;
  • U weet de passie van de medewerker niet te voeden;
  • U benut de creativiteit en vindingrijkheid van de medewerker onvoldoende;
  • U geeft geen goede leiding;
  • Er is te weinig erkenning voor de bijdrage die de medewerker levert aan de organisatie;
  • U geeft de medewerker te weinig verantwoordelijkheden;
  • U komt uw afspraken met de medewerker niet na.
     

Tot slot
Het behouden van talent vraagt uw oprechte aandacht en tijd. En juist dat laatste is vaak ook het probleem; een gebrek aan tijd. Daarom is payrolling ook zo’n aantrekkelijke vorm van dienstverlening: de juridische en administratieve basisprocessen met betrekking tot personeelszaken besteedt u uit aan een professionele payrollorganisatie waardoor u meer tijd en oprechte aandacht kunt besteden aan het behouden van talent.

Bron: Forbes.com

Deel dit artikel