Cookies Wij gebruiken cookies om de website optimaal te laten functioneren en om in te spelen op de informatiebehoefte van onze bezoekers. Door gebruik te maken van onze website stemt u in met het plaatsen van cookies. Lees meer hierover in onze privacy- en cookieverklaring.

Meer ouderen aan het werk dankzij de uitzendbranche

28-11-2018

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt kunnen ouderen over het algemeen nog altijd moeilijk werk vinden. Toch blijkt dat oudere werkzoekenden steeds vaker hun weg naar de arbeidsmarkt vinden via de uitzendbranche. Dat blijkt uit de Uitzendmonitor 2018 die deze maand is gepubliceerd.

 

Cijfers
De uitzendbranche was in het verleden juist een opstap voor jongeren om toe te treden tot de arbeidsmarkt. Dit geldt nu ook voor ouderen. Het aantal 45-plussers dat via de uitzendbranche werk vond is de afgelopen tien jaar vrijwel verdubbeld, van ruim 100.000 naar bijna 200.000. Ook blijkt dat oudere uitzendkrachten sneller nieuw werk weten te vinden. Maar liefst 59% van de uitzendkrachten van 55 jaar of ouder vindt binnen een jaar weer een nieuwe baan.

 

Inspanningen
De uitzendbranche zet zich op meerdere manieren in om oudere werklozen aan het werk te krijgen. Al deze inspanningen werpen hun vruchten af. Maar ook voor andere groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals laagopgeleiden, vluchtelingen en uitkeringsgerechtigden, is uitzendwerk een belangrijke opstap naar werk.  “Van alle WW’ers die na hun uitkering een uitzendbaan hebben gevonden, is 76% drie jaar later nog aan het werk. Dat zijn mooie resultaten die laten zien dat uitzendwerk van waarde is,” zegt ABU-directeur Jurriën Koops.

 

Rol uitzendbureaus
Veel uitzendbureaus helpen ouderen om hun competenties te verbeteren, bijvoorbeeld door het verbeteren van de sollicitatievaardigheden of het regelen van bijscholing. Op deze manier blijven oudere werkzoekende aantrekkelijker voor werkgevers. Ook benadrukken veel uitzendbureaus bij opdrachtgevers dat ouderen veel kennis hebben, erg loyaal zijn en minder vaak ziek zijn.

 

Maatschappelijke waarde
Volgens Koops is uitzendwerk van grote maatschappelijke waarde. “Kijkend naar de Wet Arbeidsmarkt in balans, vind ik het dan ook onverstandig van het Kabinet om deze belangrijke functie van uitzendwerk in gevaar te brengen. Ik doe dan ook een oproep aan het Kabinet en de Tweede Kamer om nog eens goed naar de consequenties van het wetsvoorstel voor de uitzendbranche te kijken en adequate maatregelen te treffen om onze belangrijke allocatiefunctie veilig te stellen, zodat iedereen perspectief op werk houdt”, aldus Koops.

 

Bron: ABU

Afbeelding: Voorkant Whitepaper Uitzendmonitor 2018
Deel dit artikel