Gratis checklist sollicitatiegesprek voeren
21-10-2015
U verzorgt zelf de werving van nieuwe medewerkers en voert dus hoogstwaarschijnlijk ook zelf de sollicitatiegesprekken. Het voeren van sollicitatiegesprekken lijkt misschien lastig, maar het valt eigenlijk wel mee. Als u zich maar goed voorbereidt en weet wat u aan de kandidaten wilt vragen.
Om ervoor te zorgen dat u de juiste vragen stelt, hebben wij een checklist met tips en voorbeeldvragen opgesteld. Hieronder de belangrijkste punten uit de checklist. Uiteraard kunt u deze ook gratis en vrijblijvend downloaden.
Voordat u begint:
Denk eens na over wat u van de medewerker verwacht. Bijvoorbeeld:
- Waarin onderscheidt een topper zich van een gemiddelde medewerker?
- Welke kritieke momenten komen voor in de functie en welke competenties moet de medewerker bezitten om hiermee om te kunnen gaan? Voorbeelden van competenties zijn: stressbestendigheid, nauwkeurigheid, inlevingsvermogen, klantgerichtheid, analytisch vermogen, luisteren en organiseren.
- Het gesprek openen:
Breek het ijs aan het begin van het gesprek, dit helpt uw sollicitant om zich beter op zijn gemakt te voelen.
Verder:
- Stelt u uzelf en eventuele collega's die het gesprek bijwonen voor
- Stimuleer de kandidaat om vragen te stellen tijdens het gesprek
- Licht de opbouw van het gesprek toe
Tijdens het gesprek:
Het is gebruikelijk om de kandidaat zijn/haar CV te laten toelichten. Vragen die u hierbij kunt stellen zijn:
- Waarom heeft u die opleiding gekozen?
- Waarom heeft u die opleiding niet afgemaakt?
- U heeft een gat in uw CV. Wat heeft u in de tussentijd gedaan?
- Hoe komt het dat u zo regelmatig van baan wisselt?